ارائه خدمات بهتر به ایرلاین‌های خوش‌حساب
عضو هیئت مدیره شرکت‌ فرودگاه‌ها با اشاره به ارائه خدمات بهتر به ایرلاین‌های خوش حساب گفت: پس از آزادسازی نرخ تعرفه ها هنوز برخی شرکت های هواپیمایی نه بر کیفیت خدمات خود افزوده اند و نه بدهی خود را به شرکت فرودگاه‌ها پرداخته‌اند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان؛ معصومه ابراهیمی با اشاره به عزم شرکت فرودگاه‌ها برای اجرای برنامه‌های تشویقی جهت ایرلاین‌های خوش‌حساب اظهار کرد:‌ بر اساس قانون شرکت‎های هواپیمایی به ازای خدمات شرکت فرودگاه‎ها ملزم به پرداخت وجوهی به این شرکت هستند تا با تأمین مالی کافی، زمینه ایجاد و بهبود امکانات، خدمات، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص، در جهت حفظ ایمنی پروازها فراهم شود.

وی با اشاره به این‌که در اصل منافع حاصل از این تمهیدات نصیب شرکت‎های هواپیمایی و مشتریان آنها یعنی مسافران می‌شود، تصریح کرد: برخی ایرلاین‌ها از انجام این تکلیف قانونی کوتاهی کرده‎اند، البته طبق آخرین بررسی‎ها مشخص شده چهار شرکت از نظر مالی عملکرد قابل قبولی داشته و اقدامات لازم را در این زمینه انجام داده‎اند.

وی ادامه داد:‌ ما در مقابل ضمن قدردانی و تشکر از آنها تلاش خواهیم کرد با تعامل بیشتر ارائه خدمات بهتر و سریعتر این رفتار آنها را پاسخ گوییم و در مقابل در مورد ارائه خدمت به شرکت‎های هواپیمایی که در پرداخت بدهی‎های خود تعلل نموده و می‎نمایند نیز تجدید نظر خواهیم کرد و براساس قوانین و مقررات مربوطه از جمله دستورالعمل مصوب شورای عالی هواپیمایی کشوری از اقدامات محدودکننده بهره خواهیم گرفت.

وی با ابراز امیدواری به اینکه شرکت‎های هواپیمایی بدهکار باید در مهلت تعیین شده بدهی خود را تسویه کنند، گفت: شرکت‎های هواپیمایی با این کار منابع مالی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران را برای ارائه خدمات بهتر و بیشتر افزایش خواهند داد و در مقابل با دریافت خدمات مورد نیاز، می‎توانند درآمد خود را افزایش دهند و این به نفع خود آنها است و در واقع هر دو طرف از این امر منتفع خواهندشد.

ابراهیمی در مورد عواقب عدم انجام تعهدات مالی شرکت‎های هواپیمایی در حفظ ایمنی پروازها گفت: اگر چه همکاران‎مان تاکنون با وجود مشکلات مالی در شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی با دل و جان برای حفظ ایمنی پروازها تلاش کرده‎اند و با کمترین امکانات موجود نگذاشته‎اند کوچکترین خدشه‎ای در ایمنی پروازها به وجود آید اما کمبود منابع مالی می تواند بر تأمین تجهیزات و امکانات گران قیمت مورد نیاز و به تبع آن بر روی ایمنی پروازها تأثیر منفی بگذارد. از سوی دیگر شرکت‎های هواپیمایی نباید تصور کنند که اگر تاکنون این خدمات با وجود بدهی‎ها و عدم انجام تکالیف قانونی‎شان به آنها ارائه شده است از این پس هم شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران تحت هر شرایطی چنین خدماتی را به آنها ارائه خواهد کرد.

سرپرست دفتر حقوقی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، در مورد معوقات ایرلاین‎ها گفت: این معوقات مربوط به سال‎های گذشته و بویژه از سال ۹۱ به بعد است. در سال ۱۳۹۰، مجلس قانونی را تصویب کرد که شرکت‎های هواپیمایی را مکلف می‎کرد تا بلافاصله پس از هر پرواز وجوه موضوع آن قانون را اخذ و به حساب شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران واریز کنند که متأسفانه عملکرد شرکت‎ها در این زمینه راضی‎کننده نبوده است. همچنین براساس مقررات بین‎المللی سازمان هواپمایی کشوری از جمله کنوانسیون شیکاگو ۱۹۴۴ که ایران هم به آن پیوسته و متعهد به رعایت مفاد آن است، کشورهای متعاهد باید در قبال ارائه خدمات فرودگاهی و هوانوردی، وجوهی را از استفاده‎کنندگان از خدمات مذکور دریافت می‎کنند و در همه کشورهای دنیا این مکانیسم باید اعمال می‎شود و شرکت‎های هواپیمایی به عنوان بزرگترین و مهمترین استفاده‎کنندگان از خدمات هوانوردی و فرودگاهی با انجام یک برنامه‎ریزی مبتنی بر اصول بازرگانی به وظیفه خود در قبال اداره‎کنندگان فرودگاه‎ها و ارائه‎دهندگان خدمات هوانوردی عمل می‎کنند.

ابراهیمی در مورد پیگیری مطالبات معوقه توسط این شرکت گفت: ما مصمم هستیم که به تکالیف قانونی خودمان در دریافت مطالبات معوقه و بازگرداندن آن به بیت‎المال با جدیت بیشتری عمل کنیم و برای همین از سال ۹۴ با پیگیری مستمر در این زمینه با اقدامات اداری و قضایی مختلف توانستیم این شرکت‎ها را در زمینه پرداخت معوقاتشان ملزم کنیم که جا دارد به نمایندگی از هیئت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران از همه مسئولان و مراجعی که کمک بسیار زیادی در راه وصول حقوق بیت‎المال به ما کردند تشکر و قدردانی کنم.

وی در مورد میزان موفقیت شرکت در دریافت این معوقات و مقدار باقیمانده آن گفت: خوشبختانه با وصول بخشی از این بدهی‎های معوقه عملکرد مالی‎مان در سال ۹۴ نسبت به سال قبل بهبود پیدا کرد و در سال جاری هم در وصول مطالباتمان نسبت به سال قبل رشد داشته‎ایم اما هنوز با توجه به میزان بدهی ها شرایط راضی کننده نیست.

عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، با گلایه از این موضوع که پس از آزادسازی نرخ تعرفه‎ها در قانون برنامه پنج ساله توسعه هنوز هم برخی شرکت‎های هواپیمایی نه بر کیفیت خدمات خود افزوده‎اند و نه بدهی خود را پرداخت کرده‎اند، گفت: تا پیش از اجرایی شدن آزادسازی نرخ خدمات حمل و نقل هوایی، نرخ این خدمات توسط شورای عالی هواپیمایی کشوری تصویب و ابلاغ می‎شد و به همین دلیل مدیران محترم شرکت‎های هواپیمایی در جلسات مختلف تأکید می‎کردند که با آزادسازی نرخ تعرفه‎ها، هم خدمات بهتری ارائه خواهند داد و هم بدهی‎های خود را تسویه خواهند کرد. وقتی قیمت‎ها آزاد شد انتظار همه این بود که شاهد افزایش کیفیت خدمات و همچنین پرداخت بدهی‎ها باشیم که متأسفانه برخی شرکت‎ها هیچ اقدام مثبتی در این دو زمینه انجام نداده‎اند و برخی از مردم که خیلی با جزئیات امور آشنا نیستند و بین شرکت‎های هواپیمایی و فرودگاه‎ها تمیز قائل نیستند این بی‎توجهی را منتسب به شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران بدانند.

ابراهیمی تأکید کرد: این شرکت‎ها باید وارد آسیب‎شناسی خود شوند تا ببینند مشکل از کجاست و چرا بالانسی بین درآمدها و هزینه‎های‎شان ندارند و با شناسایی نقاط ضعف و اتخاذ تدابیر مناسب بتوانند مشکلاتشان را برطرف کنند.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

۱) البرزبان، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .

۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .

۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .

۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .

۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .