باقری لنکرانی
«قیام برای خدا و آتش عشق»
نمی‌توانیم مدعی دینداری باشیم و در برابر کژی‌ها، کاستی ها و غفلت‌ها خود را به نفهمی بزنیم و لب فروبندیم و بی‌اعتنا به سرنوشت خود و جامعه‌ای که در آن زندگی میکنیم سر درآخور روزمرگی و سرخوشی های کاذب فروبریم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان؛ کامران باقری لنکرانی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز و عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی طی یادداشتی با عنوان «قیام برای خدا و آتش عشق» به بررسی اهمیت و جایگاه مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در تفکر بنیانگذار انقلاب اسلامی و دین مقدس اسلام پرداخت. متن این یادداشت به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اولین مکتوب سیاسی امام راحل اعلی‌الله مقامه تفسیر این آیه شریفه است:

«قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» (سبا۴۶ )

امام عارفان رحمه‌الله علیه قیام برای خدا را اولین مرحله بلکه نقطه آغاز هر تعالی می‌دانست.

چه در مواجهه با دشمنان بیرونی و کژی‌های اجتماعی و چه در رهایی از پلیدی‌های درونی قدم اول را همین قیام معرفی فرمود و هشدار می‌داد که تلاش دشمنان بشریت در بیرون و شیطان درون، ممانعت  از همین نخستین مرحله است.

آن پیر دل‌سوخته به ما هشدار می‌داد که بهانه‌ها برای به پا نخاستن زیاد است. فرموده بود که  برای کسی که کژی را می‌بیند مهم‌ترین مانع، توهم و خیال عدم تأثیر قیام است. این بهانه در قرآن کریم به زیبایی ترسیم‌شده؛ آنجا که داستان مردمی را که برای فرار از نهی ماهیگیری روز شنبه در کنار دریا گودال می‌کندند تا ماهی‌ها در آن جمع شوند و دیگر روزبه جمع‌آوری ماهی‌ها می‌پرداختند بیان می‌فرماید، دو واکنش را از کسانی که حکم الهی را ندانستند ذکر می‌فرماید:

دسته‌ای که می‌گفتند رهایشان کنیم سرشان به سنگ می‌خورد و خودشان ادب می‌شوند.

دسته‌ای دیگر که دلسوزانه به میدان آمدند و تلاش کردند تا اینها چنین اشتباهی را مرتکب نشوند تا به عذاب الهی گرفتار نشوند.

قرآن کریم ضمن تمجید از دسته دوم، گروه اول را هم مستحق عذاب و شریک در گناه خطاکاران شنبه می‌داند و عذاب یافتن آنها را هم به صراحت به رخ میکشد.

ما متاسفیم که عرصه اجتماعی و سیاسی برای برخی از مسلمانان هیچ نسبتی با دین و ارزشهای الهی ندارد و مسیر این وجه زندگی خود را حتی با اینکه در فردیات افراد مومن و متعبدی هم هستند بی توجه به دین خدا رقم می‌زنند.

دین به ما می آموزد نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم. این بی‌تفاوت نبودن نه از سر قدرت طلبی و زورگویی که به مصداق نوع‌دوستی برای بندگان خدا ، غمخوار دیگران بودن و حرکت یافتن جامعه به سمت تعالی و تقرب الهی است. حرکتی که  ما را به رستگاری و پیروزی حقیقی می‌رساند .

مومنی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند بیش از همه باید با خود این زمزمه را داشته باشد  که من این عزیزی که به تکلیفش عمل نمی‌کند یا دچار گناه است را دوست دارم چون بنده خداست. نمیخواهم این عبد خدا در  بین لشکریان شیطان باشد. نمیخواهم او عمر و سرمایه اصلی خود را هدر دهد. چنین نگاهی به امر معروف او نهی از منکر او، لطافت و مهربانی می‌دهد و مدافعان انقلاب اسلامی را نه در چهره یک زورگو که در نقش یک مصلح دلسوز به میدان می‌آورد.

آنهایی که بویی از تفکر قرآنی نبرده‌اند این دو واجب را در شرایط فعلی جامعه برنمی‌تابند. می‌گویند این کارها چه فایده‌ای دارد یا اینکه مگر مملکت مسئول ندارد. این ها بهانه‌های برای نشستن و چسبیدن به دنیاست .

 اما به تعبیر امام مجاهدان و عرفان رضوان الله تعالی علیه ، تنها موعظه خدای متعال در قرآن کریم یک کلمه است؛ هم قیام کنید و هم قیامتان برای خدا باشد. اگر بفهمیم این تنها جایی است که خدای متعال با این حافظ اعظکم ما را می‌خواند، اگر بدانیم این موعظه،  واعظش خدای تبارک و تعالی، پیام رسان آن وجود مقدس پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سند آن کتاب خداست ، شاید بیشتر به اهمیت آن بیاندیشیم .

تذکر قرآنی رهبر فرهیخته انقلاب اسلامی ، این برترین تربیت یافته آستان حضرت روح الله در روز دوازدهم رمضان امسال همین بود .  

ما نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم . ما نمی‌توانیم مدعی دینداری باشیم و در برابر  کژی‌ها، کاستی ها و غفلت‌ها خودمان را به نفهمی بزنیم و لب فروبندیم و بی اعتنا به سرنوشت خود و جامعه ای که در آن زندگی میکنیم و میراثی که از امام و شهیدان به ودیعه داریم سر درآخور روزمرگی و سرخوشی های کاذب فروبریم.

این ندای قیام برای خدا از همین رو بر بسیاری گران آمده که بقای نهضت اسلامی و پویایی این انقلاب را تا ظهور تضمین می‌کند وخوشا به حال منتظران.

انتهای پیام/

 

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

۱) البرزبان، نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .

۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .

۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .

۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .

۵) در صورت وارد کردن ایمیل خود ، پس از تعیین تکلیف نظر موضوع به اطلاع شما خواهد رسید .